NDS spustila verejné obstarávanie na zhotovenie protihlukovej steny
Po protihlukovej stene v našej mestskej časti volajú Lamačania už dlhé roky. Jej potrebu minulý rok ešte viac umocnilo nepremyslené zvýšenie maximálnej povolenej rýchlosti na bratislavskej diaľnici až na 130 km/h.
V týchto dňoch sa nám však začalo blýskať na lepšie časy. Národná diaľničná spoločnosť totiž spustila verejné obstarávanie na zhotovenie stavby Diaľnica D2 Protihluková stena Lamač.
Predmetom zákazky je naprojektovať, vybudovať a skolaudovať dočasné protihlukové steny po oboch stranách a v jej stredovom páse diaľnice D2, a to systémom mobilných protihlukových stien kombinovaného so záchytným bezpečnostným zariadením. Návrh protihlukových stien vyplynul podľa NDS z potreby zníženia hlukovej záťaže z cestnej dopravy diaľnice D2, keďže kvôli zvyšujúcej sa intenzite dopravy sú prekročené prípustné hodnoty hluku, infrazvuku a vibrácií v životnom prostredí.
Zverejnený projekt však rieši iba časť úseku D2 od čerpacej stanice Slovnaft po OBI. Obyvatelia aj samospráva dlhodobo upozorňujú na neriešený úsek medzi severným portálom tunela Sitina a čerpacou stanicou Slovnaft. Hluk z tejto časti diaľnice je veľkým problémom pre obyvateľov žijúci v lokalite Zečák.
Budúca protihluková stena.
Protihluková stena mala byť v Lamači už dávno
V našej mestskej časti prebieha od 1. januára 2021 Kontinuálny monitoring dopravy, ovzdušia, hluku a prchavých látok. Spracovateľom analýzy tohto monitoringu bol za kalendárny rok 2021 doc. RNDr. Milan Trizna, PhD., z Prírodovedeckej fakulty UK, ktorý sa pre magazín Lamačan vyjadril aj k potrebe protihlukovej steny. „Plánovaná protihluková stena pozdĺž diaľnice D2 je v Lamači potrebná.Nemáme síce prehľad o celkovom rozsahu plánovanej protihlukovej steny, ale merania úrovne hluku v lokalite Lamačská cesta a Hodonínska ulica (juh) v roku 2021 jednoznačne prekračujú aj uvedené vyššie limity vyhlášky ministerstva zdravotníctva. Limitná hodnota priemerného hluku v lokalite Lamačská cesta pre deň a večer je 60 dB, pre noc 50 dB. Hodnota je opakovane prekračovaná,“ povedal.
Na základe údajov v prvom roku monitoringu bolo podľa docenta Triznu možné urobiť poradie priorít, ktorým by sa mala naša mestská časť venovať. Na prvom mieste je to jednoznačne hluk. „Hluk z diaľnice D2 a z paralelných komunikácií Lamačská cesta a Hodonínska ulica je faktor, ktorý výrazne negatívne ovplyvňuje kvalitu života obyvateľov, resp. návštevníkov. Je svojím spôsobom zarážajúce, že protihluková stena nebola vybudovaná paralelne s výstavbou úseku diaľnice D2, ktorý končil na úrovni Lamačskej cesty. Úsek diaľnice s označením Lamačská cesta – Staré Grunty, na ktorý sa v roku 2002 spracovávala environmentálna štúdia EIA v zmysle platného zákona č. 127/1994 Z.z. o posudzovaní vplyvov činnosti na životné prostredie bol protihlukovými opatreniami vybavený už v projekte, ktorý bol dodaný od začiatku posudzovania,“ dodal.
Predpokladaná hodnota zákazky je viac ako 19 miliónov EUR.